Terug naar hoofdmenu
Vorige Entr'acte
Volgende Entr'acte
Archief Entr'actes
Wat is het ergste misdrijf bij het schrijven?
Dat je met een stalen gezicht door gebrek aan kennis iets onjuists beweert,
terwijl je het makkelijk had kunnen opzoeken. Waanwijsheid dus.
Ik zal u tot lering ende vermaak vandaag twee frappante voorbeelden voorleggen.
Daarvoor moet ik eerst iets citeren van de website van
Onze Taal (Ja, ik maak er een klik van.
Dat is een deel of een aspect van mijn argument). Luister:
Een tante Betje is een stijlfout. De tante-Betjeconstructie komt voor als twee hoofdzinnen
aan elkaar gekoppeld zijn met en, want of maar en in de tweede hoofdzin ten onrechte inversie
wordt toegepast of gesuggereerd (inversie is het omdraaien van de volgorde onderwerp - persoonsvorm).
En lees daarna in het exposé De kracht van kromrijm van de hand van René Zwaap bij het vers van
André Hazes, luidende
In een discotheek
zat ik van de week
en ik voelde me zo alleen
de volgende bewering:
« Iedere leraar Nederlands zou zijn leerling duchtig afstraffen als die zijn opstel zou
beginnen met de zin "In de bus zat ik gisteren en ik at een broodje". De dichter Hazes echter
komt ermee weg - sterker nog, juist door zijn surrealistische syntaxis (een klassiek geval van wat de
Tante-Betje-constructie heet) verkreeg 'Een beetje verliefd' die universele boodschap
die iedere Nederlandse nachtbraker met relatieproblemen boven de jukebox in tranen doet
uitbarsten» (De Groene Amsterdammer,1-10-04, 28).
Met citeren heeft hij wat moeite - de tweede regel luidt volgens mijn bronnen: "en ik
voelde mij daar zo alleen" - en leraar Nederlands zal zijn oude beroep niet zijn, maar
zo bruin heb ik ze toch zelden zien bakken.
En een tweede voorbeeld, ook al gaat het daarbij niet om geschreven tekst.
U kent toch Casa Luna? Een uur lang - beter gezegd drie kwartier, want dan komt Het Bureau -
praten met een gast - een bekende formule - en dan na het nieuws van één uur, het wurgende
avontuur van het bellen met alle bronnen van ellende in de Nederlandse nachtelijke werkelijkheid.
En de presentator die vooral uitblinkt door de panische beheersing waarmee hij
er telkens weer in slaagt zich vluchtend te redden. En - en daar gaat het nu even om -
het astronomische thema van de nachtelijke hemel. Het heet Casa Luna, daar hangt het mee samen.
Ik denk dat ze een contract hebben met deze of gene die verstand heeft van die dingen en
die de thema's aandraagt, want soms wordt er wel eens iets zinnigs gezegd.
Maar vannacht was het weer eens raak. Bij ons thuis was de lucht zwaar betrokken. Er was
geen spoor te zien van de maan, een dag of wat door haar vol-heid heen. Maar in de studio
werd gezegd - en ik citeer vrij maar daar kwam het inhoudelijk op neer:
"ik kijk met mijn verrekijker door het raampje naar de sterrenhemel en ik zie naast
Cassiopeia in het zuiden het sterrenstelsel Andromeda. Maar ik zie het niet echt want
mijn kijker is te zwak".
Je kunt er natuurlijk over redetwisten of dat "zuiden" wel goed is. Voor de Andromeda-nevel
kun je dat moeilijk volhouden want die is niet alleen (net) circumpolair met zijn
declinatie van 41.27 graden, en bereikt, wanneer hij zich rondom het zenith ophoudt - wat hij
tegenwoordig rond middernacht doet - nauwelijks iets dat je met het hoofd in de nek als
zuidelijk kunt ervaren. En dat geldt allemaal a fortiori voor Cassiopeia, dat met zijn
ruim 56 graden in een hoek van 34 graden om de poolster draait en dus het zenith
zelfs nooit haalt. Maar iets anders is nog dat bij deze astromische verpozing
een keer of drie "an-droo-mee-daa" wordt gezegd. Met de klemtoon op mee.
Jan van Bakel, 2 oktober 2004
janvanbakel.nl
Reactie? Bericht: jan.van.bakel@gmail.com.
Terug naar boven