Jan van Bakel.



Rampspoed

Vorige Entr'acte
Volgende Entr'acte
Terug naar Archief Entr'actes
Terug naar Hoofdmenu


Nou ziet u eens wat ervan komt. Dat zijn zeker vriendjes van die jurist uit de jaren dertig, die ik citeerde inzake de verhouding tussen godsdienst en het onderwijs. Nou komt daar die geleerde commissie van de minister onder leiding van de hoogleraar voor vrijheid van onderwijs Vermeulen ons vertellen dat Grondwetsartikel 23 nog altijd goed werkt. Ja dank je de koekoek, dat zei die kennis van me dus ook. Had ik nou toch niet wat eerder dat kattebelletje over dat onzalige compromis uit 1917 op mijn website moeten zetten? Of lezen ze dat sowieso niet?

Neem me niet kwalijk, ik ga het niet weer allemaal uitleggen. Tegen dat gezeur is trouwens geen kruid gewassen: «Het weigeren van kinderen gebeurt, maar marginaal» (NRC 11-6-02). Die man begrijpt dus absoluut niet waar het om gaat. Dat het er helemaal niet om gaat dat hier of daar een school wat kinderen weigert omdat ze wél of juist níet gedoopt zijn. Dat het erom gaat dat iedereen volgens de grondwet in zijn onderwijs op kosten van de staat aan kinderen mag leren wat hij wil. Terwijl dat onderwijs toch het enige middel kan zijn om de wereld te veranderen in de richting van een geruststellende mate van vrijdenkerij, die zoveel eigen inzicht laat groeien dat de vrijheid en vreugde van de evenmens en de veiligheid van ons lieve leventje zo goed mogelijk beschermd is. Als wij dat extravagante onderwijs in die heilige en onheilspellende boeken niet langer betalen, maar laten uitvoeren in ieder z'n eigen tijd en buiten het leerplichtonderwijs om, waarop de overheid tot in detail toezicht houdt, en dat zij verplicht stelt, dan weten we zeker dat er iemand in een wat beschaafdere richting op die kinderen inwerkt. Dan groeien ze op, voor een deel voor galg en rad natuurlijk - maar waar gaat dat anders toe? - maar zeker ook tot dat soort van gedachten en overtuigingen die oorzaak zijn van een heleboel trammelant misschien - u zult het mij niet horen ontkennen - maar zeker ook tot dat vrije, wat sceptische slag volk, dat liever iets relativeert en met humor beziet dan zich uit te sloven voor aanvechtvare principes, die je vol ...

Affijn, u weet nou wel zo ongeveer wat ik tegen die Vermeulen zou willen zeggen. En die Van Boxtel houdt het voor gezien op de eerste dag de beste die God geeft nadat hij een lumineus idee had gekregen. Bijzonder onderwijs vraagt bijzondere scholen, bijzondere tijden, bijzondere programma's, bijzondere kundigheden en een bijzondere financier. Daar kunnen wij ons met onze openbare middelen toch niet mee bezighouden? Maar we hoeven het ook niet af te schaffen. Dat doet het zichzelf binnen tien jaar.

Jan van Bakel, 11 juli 2002.
janvanbakel.nl

Reactie? Bericht: jan.van.bakel@gmail.com.

Terug naar boven