Terug naar hoofdmenu
Vorige Entr'acte
Volgende Entr'acte
Archief Entr'actes
In de krant van vandaag, waar de vrouw de peiler heet van de katholieke
kerk in Nederland, staat gelukkig op dezelfde (eerste) pagina ook een stukje
over Onderwijzers zonder vakkennis. Zodat je het allemaal wat beter
gaat begrijpen. In onze maatschappij, waar
intellectuele ontwikkeling in alle partijprogramma's en paasakkoorden
en door alle met ondergang bedreigde politieke partijen ernstig en met dure woorden
wordt beleden, wordt nu ook rondweg erkend, ja nagestreefd, dat het vergaren
van vakkennis niet langer centraal zal staan op de pabo, dat is de hogere
beroepsopleiding voor leraren in het basisonderwijs. Leraren, zo heten die
vandaag. Juist zoals de aanduidingen van mensen die met kleur samenhangen
altijd in snel tempo scheldwoorden worden, zo is dat ook gebeurd met het
woord "onderwijzer". En hoger heet beroepsonderwijs, hoewel er geen
"lager" meer bestaat. Wat heet er nog "lager"? Het bier misschien?
Langs alle wegen zijn de idealen van vroeger ontmaskerd en verlaten. Ze worden
verguisd. De ontzettende intellectuele vooruitgang en het autonoom worden van het
individu heeft het inzicht doen postvatten dat alles wat tot nog toe werd beleden
in de allereerste plaats betwijfeld moet worden.
Vroeg men zich vroeger af hoeveel boeken iemand moest lezen voor een
eindexamen-diploma HBS-a, hoever je mocht gaan met het eisen van kennis van jaartallen en zo,
of van welke parate kennis dan ook,
tegenwoordig is men tot het inzicht gekomen dat van geen enkel detail meer met overtuiging geëist
kan worden dat het noodzakelijk gekend zal worden. En met een eenvoudige
generalisering volgt dan, dat kinderen niks hoeven te leren. Er zijn al
scholen waar de kinderen op geen enkele andere grond naar huis gestuurd kunnen
worden dan omdat ze niet weten wat ze nou weer eens zouden willen doen.
Wat ze kiezen maakt niet uit. Dat mag alles zijn, thee zetten net zo goed
als gras harken of chatten. Verplicht leren lezen, rekenen, schrijven, aardrijkskunde of geschiedenis?
Niks hoor.
Op de pabo werken kennelijk geen leden van D66. De opleiding richt zich
alleen nog op het aanleren van vaardigheden, zogenoemde "competenties".
Waarom ze dat woord ervoor gebruiken blijft raadselachtig, want het staat vast
dat niemand dat nog ooit zal hoeven te leren. Ik kan het best even de krant
laten spreken:
Studenten besteden veel tijd aan het nadenken over hun sterke en zwakke kanten en het zelf
formuleren van 'leerdoelen'. Het aantal colleges is beperkt, de nadruk ligt op
zelfstudie. Docenten dragen geen kennis over, maar begeleiden het persoonlijk
ontwikkelingsplan van de studenten.
De studenten denken na. Ze formuleren 'leerdoelen', tussen aanhalingstekens.
Zie maar wat dat ooit gaat betekenen.
Hier hebben we dus, in het kort, wat de dominante onderwijsfilosofie in het hbo vandaag
inhoudt. Wacht nog een jaar of vier en het nijver volkje zit in de gemeenteraden
en in de tweede kamer. Als ik me niet vergis zijn de eerste exemplaren al
hier en daar aktief. Al binnengedrongen bij de krant misschien?
Jan van Bakel, 23 april 2005
janvanbakel.nl
Reactie? Bericht: jan.van.bakel@gmail.com.
Terug naar boven