Jan van Bakel



Algemene ontwikkeling


Terug naar hoofdmenu
Vorige Entr'acte
Volgende Entr'acte
Archief Entr'actes

Ik ben gezakt. Ik zeg het maar gauw zelf, want als iemand anders het 't eerst zegt is alles verspeeld. Ik las in de krant van heden in een klein kadertje het volgende: Voorbeeldvragen: 1.Welke bijnaam had Benito Musolini? 2. Hoe heette de eerste mens in de ruimte? 3. Wie schreef de muziek voor het Zwanenmeer? 4. Hoe lang was koningin Juliana koningin van Nederland? 5. Met welke stormvloedkering waren de Deltawerken in 1997 eindelijk klaar? 6. Naar wie was het gekloonde schaap Dolly genoemd? 7. Hoe heette de film die Theo van Gogh samen met Ayaan Hirshi Ali maakte? 8. Waarom duurde het tot 1980 voor het complete dagboek van Anne Frank uitgegeven werd? Ik schrok me wild: ik wist er niet één. Echt waar hoor. Ik durf het natuurlijk alleen maar te zeggen omdat er een hoop zullen zijn die denken: ach, zo'n ouwe prof, die probeert aandacht te trekken. Je weet wel beter. Hoogstens ist ie wat dement en ist ie het vergeten. Voor hem telt het allemaal natuurlijk niet. Laat die ouwe maar lullen. Maar zo makkelijk moet je je d'r niet van afmaken. Het is echt waar. Ik weet echt niet of ze bij 1 Duce bedoelen, want dat wazdie gewoon. En het zwanenmeer plaats ik ergens in de romantiek, maar de romantiek, jeetje, de romantiek... En van Juliaantje weet ik wel het begin, maar die hete jaren, toen Beatrix begon, wie kan dat nou onthouden? Storm en stormvloedkering heb ik nooit uit elkaar kunnen houden. En bij Dolly denk ik natuurlijk aan Dolly, maar hoeveel zijn die er: Dolly's? En na Fitna kun je er toch niet nog een tweede naam bij onthouden? En 8 is gewoon een vraag die naar de hele wereld vraagt. Dus die weet ik sowieso niet.

U begrijpt dat ik nu wel moet gaan argumenteren dat dit allemaal geblaas is van pseudo-onderwijzers, die met s'n allen zijn gaan nadenken over: wat zou dat eigenlijk zijn: algemene ontwikkeling? Of for that matter: "ontwikkeling". Weten zij veel? Zij komen met hun allen tevoorschijn uit die baaierd van onontwikkeling, toen de onderwijzers op de scholen zich nog bogen over de vraag hoe je het autonome kind zich moest laten ontplooien. Dus die zijn meer in speciale ontwikkeling blijven steken, moet je denken.

Ik denk maar zo: als ze die kinderen nou eens leerden ergens over na te denken. Om vragen te vinden die ze niet konden beantwoorden. Maar ja, algemene ontwikkeling ...

Jan van Bakel, 19 februari 2009

janvanbakel.nl

Reactie? Bericht: jan.van.bakel@gmail.com.

Terug naar boven